torsdag 8. november 2012

Sammendrag av boka ” Elevmangflod i skolen 1-7”, May Britt Postholm, Peder Haug, Elaine Munthe og Rune Johan Krumsvik (red.) Høyskoleforlaget 2011. Kap.5 og 6.

Skrevet av Yusuf

Kapittel 5 Den flerkulturelle skolen -ressurs og utfordring

Jeg har lest flere kapittler av denne boka som er veldig spennende å lese. Jeg vil skrive kort om dette kapitlet som er relevant til vår prosjekt.
Dette kapitlet handler om rettigheter til minoritetsspråklige elever til språkopplæring. Forskningen funnet ut at tospråklige og morsmålsopplæring løfter opp læring, men mange minoritetselever utnytter ikke godt dette tilbudet, og det er skoleleders ansvar fot å sikre at alle elever i den flerkulturelle klassen får gode utviklingsmuligheter uansett språklig, sosial og kulturell bakgrunn. Læreren i den flerkulturelle skolen må ha kunnskap om flerkulturell pedagogikk. Hvis en minoritetselev er svak i norsk, har den rett til norsk opplæring eller tospråklig opplæring inn i en periode, og dette står også i opplæringslov. Tospråklig opplæring er det viktigste redskapet minoritetselever kan nå målet med. En elev kan lære tilstrekkelig nok kunnskap som han kan følge vanlig undervisning med. Derfor må alle minoritetsspråklige barn og unge som oppholder seg i Norge ha samme rett som som norske unge og barn, og det må ikke spille noen rolle om de har lovlig opphold eller ikke, om de bor på asylmottak eller ordinær leilighet.
Forfatteren har skrevet i dette kapittlet ulike historier om hvordan Norge behandlet minoritetene, nemlig samene, og hvordan skolesystemet i Norge var i denne tiden.  For å unngå de negative fortidshistorier Norge hadde mot samene, må vi praktisere hva står i opplæringsloven  og ikke være ord og holding.

Kapittel 6 Religions- og livssynsmangfold

Jeg har lest også dette kapittlet siden vi snakket den flerkulturelle skolen. Elevene har med seg i bagasjen ulike religioner og kultur og det ble mer vanlig nå enn tidligere i den norske skolen at elevene har forskjellige religion. Derfor må læreren som undervise dette faget ha kunnskap om de ulike religionene og formidle det på en god måte slik at både elever og deres foreldre har tillit til læreren og skolen. Læreren må synliggjøre en modell som egnet seg til alle, en modell som kan hjelpe til å bevistgjøre elevene at de er like, og samtidig ulikheter som finnes i deres religion og livssyn. Høytider er en annen måte som kan synliggjøre religions- og livssynsmangfold i klasserommet. Siden elevene har ulike høytider, ikke bare religionshøytider, men også nasjonalhøytide,r må undervisningen gjøres på en måte som passer til alle religionene slik at fritak blir uaktuelt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar